Genealogie van de families Schaapkens-Salden en Kruize-Rombouts

Van Groningen naar Noord-Brabant

Door de industriële revolutie in de 19e eeuw, was er veel armoede in Nederland.
Dit kwam doordat veel werk door machines werden overgenomen en mensen daardoor hun baan verloren.

Zo ook in de scheepvaart.
Door de uitvinding van de stoommachine werden zeilschepen vervangen door stoomschepen.
Dit hield in dat er minder werk was voor zeilschepen, de stoomschepen waren immers sneller.
Hierdoor werden veel zeilschepen uit de vaart genomen en werden de opvarenden werkloos.

Bernardus Kruize (1848-1889)

Bernardus Kruize

 

Aangezien Bernardus Kruize stuurman was op een zeilschip was de kans dat hij werkloos zou worden groot.
Omdat hij inmiddels met zijn vrouw een gezin met 2 kinderen had en er toch brood op de plank moest komen, heeft hij, waarschijnlijk, besloten om zijn heil elders te zoeken.

 

 

 

 

 

 

Op 26 januari 1882 verhuist het gezin naar Loon op Zand en Bernardus gaat werken bij de Staatsspoorwegen in Tilburg.
Hij gaat hier op 'D'n Atelier' werken.
Dit is de Centrale Spoorwegwerkplaats van de Staatsspoorwegen waar het rollend materieel onderhoud kreeg en gerepareerd werd.
Aangezien Bernardus, naast stuurman, ook zeilmaker was, gaat hij op 'D'n Atelier' in de zadelmakerij werken.

 

 

Susanna Johanna Kruize-Schreuder (1853-1890)

Susanna Johanna Kruize-Schreuder

 

 

 

 

 

Zijn vrouw, Susanna Johanna Kruize-Schreuder, was vroedvrouw en ging in die hoedanigheid aan de slag in Loon op Zand.

 

 

 

 


 

error: Content is protected !!